Ads 468x60px

понеділок, 24 березня 2014 р.

Використання творів В. О. Сухомлинського при вивченні морфології (6-7 клас)

Тема «Іменник»


                                        Дуб під вікном


Молодий лісник побудував у лісі велику кам'яну хату і посадив дуба під вікном.
 Минали роки,  виростали у лісника діти,  розростався дубок,  старів лісник.
 І ось через багато літ, коли лісник став дідусем, дуб розрісся так, що заступив вікно. Стало темно в кімнаті, а в ній жила красуня - лісникова внучка.
 - Зрубай дуба, дідусю, - просить онучка, - темно в кімнаті.
 - Завтра вранці почнемо...- відповів дідусь. Настав ранок. Покликав дідусь трьох синів і дев'ятьох онуків, покликав онучку-красуню й сказав:
 - Будемо хату переносити в інше місце.
 І пішов з лопатою копати рівчак під фундамент. За ним пішли три сини, дев'ять онуків і красуня-внучка.

                                                           Завдання

1. З першого речення випишіть іменники. Поставте до них питання.
2. Знайдіть у тексті  іменники істоти та неістоти.
3. До поданих іменників доберіть антоніми.
   Ліс
   Діти –
   Красуня –
   Ранок -
4. За допомогою тлумачного словника знайти значення слова.
   Хата
   Фундамент
   Рівчак
5. Випишіть з поданого тексту іменники різних відмін.
6. Випишіть іменники у три колонки за родами.
7. Випишіть іменники у дві колонки за числами.
8. Запишіть іменники останніх двох речень  у початковій формі.

Тема «Прикметник»

                           Яблуко в осінньому саду

Пізньої осені маленькі близнятка Оля й Ніна гуляли в яблуневому саду. Був тихий сонячний день. Майже все листя з яблунь опало і шурхотіло під ногами. Тільки де-не-де на деревах залишилося пожовкле листячко.
Дівчатка підійшли до великої яблуні. Поруч із жовтим листком вони побачили на гілці велике, рожеве яблуко.
 Оля й Ніна аж скрикнули від радості.
 - Як воно тут збереглося? - з подивом запитала Оля.
 - Зараз ми його зірвемо, - сказала Ніна і зірвала яблуко.
 Кожній хотілося потримати його в руках.
Оля хотіла, щоб яблуко дісталося їй, але вона соромилась зізнатися у цьому, а тому сказала сестрі:
 - Хай тобі буде яблуко, Ніно...
Ніні теж хотілося, щоб яблуко дісталося їй, але вона теж соромилася висловити це бажання, тому сказала сестрі:
 - Хай тобі буде яблуко, Олю...
Яблуко переходило з рук у руки, дівчатка не могли дійти згоди. Та ось їм обом сяйнула одна й та ж думка: вони прибігли до мами радісні, схвильовані.
 Віддали їй яблуко.
 В маминих очах сяяла радість.
 Мама розрізала яблуко і дала дівчаткам по половинці.

                                                       Завдання
1. Знайдіть у першому реченні прикметники. Підкресліть їх.
2. Складіть речення з прикметниками, які є в першому реченні.
     Пізня                      Маленькі                       Яблуневий
3. Поставте прикметники з іменниками у потрібній формі.
    На (високий) стеблі, квітка з (золотий) пелюстками, сходить (ранковий)     зірниця, усміхається (золотий) промінню, сниться їй (ранковий) зірниця.
4. У виділеному реченні підкресліть прикметники разом з іменниками, з       якими вони пов’язані.
    Спить золота квітка, й сниться їй ранкова зірниця.
5. До поданих прикметників доберіть синоніми.
    Золотий –
    Ранковий –
    Добрий –
6. До поданих прикметників доберіть антоніми.
    Ранковий –
    Добрий –
    Високий –
    Вогняний –
7. Допишіть прикметники. Визначте їх рід..
    На стеблі (якому?) …
    Квітка (яка?) …
    З пелюстками (якими?)  …
    Зірниця (яка?) …
    Коло (яке?) …
8. Випишіть прикметники  за родами у три колонки .

                                            Тема «Дієслово»

                   ЯК ДЗВЕНЯТЬ СНІЖИНКИ

Це було темного зимового вечора. Сонце сховалось за обрій. Зарожевів сніговий килим. Стало тихо-тихо. Замерехтіли зорі глибокому небі.
Раптом з півночі насунула чорна хмара. Пливе над снігами. Потемнів сніговий килим. Падають сніжинки на землю. Тихо лягають на поле, на ліс, на дорогу. Я прислухаюсь до тихого снігопаду і чую ніжний дзвін. Немов десь далеко-далеко бринить велика кришталева чаша, до якої доторкається срібний молоточок.
Що воно дзвонить? Іду, прислухаюся. Дзвін лине від маленької ялинки, що росте у нас на шкільному подвір'ї. Вслухаюся і дивуюся. То дзвенять маленькі сніжинки. Висять на ялинкових гілочках, доторкаються одна до другої, немов срібні дзвіночки. І дзвенять, дзвенять. Аж місяць прислухається.

                                           Завдання
1. Допишіть потрібні за змістом дієслова.
    Сонце … за обрій.
    ... зорі глибокому небі.
    ... сніжинки на землю...
    То ... маленькі сніжинки.
2. До іменників з тексту доберіть кілька дієслів за зразком.
    Сонце – сіло, сховалось.
    Зорі –
    Хмара –
    Сніжинки –
    Місяць -
3. До поданих дієслів доберіть синоніми.
    Сховалось –
    Замерехтіли –
    Насунула –
    Бринить –
4. До поданих дієслів доберіть антоніми.
    Потемнів –
    Падають –
    Лягають –
5. З поданих речень випишіть дієслова, які вжиті у переносному значенні.
    Сонце сховалось за обрій. Зарожевів сніговий килим. Потемнів            сніговий килим. Падають сніжинки на землю. То дзвенять маленькі сніжинки. Аж місяць прислухається.
6. Від поданих дієслів у творіть неозначену форму.
    Було –
    Сховалось –
    Пливе –
    Насунула –
    Падають –
    Прислухаюсь –

                                          Тема «Займенник»

                           ГАРЯЧА КВІТКА

 Того року була рання весна. В середині квітня зацвіли сади. Настав травень.
 Маленька дівчинка Оля пішла одного ясного весняного ранку в сад і побачила велику червону квітку троянди. Вона побігла до мами й радісно сказала:
 — Мамо, червона троянда зацвіла.
 Мама прийшла в сад, поглянула на червону квітку, усміхнулася. Потім глянула на небо, і лице її стало тривожним. З півночі сунула чорна хмара. Повіяв вітер, хмара закрила сонце. Стало холодно. Мама з Олею сиділи в кімнаті й з тривогою дивилися в вікно.
 Мов білі метелики, полетів сніг. Все довкола побіліло.
 Вітер затих. Сніжинки м'яко падали на землюка потім перестали падати.
 Мама з Олею пішла в сад. На зеленому листі біліли снігові шапки. Земля вкрилась сніжно-білим килимом. Тільки троянда червоніла, мов велика жарина. На ній блищали капельки роси.
 — Вона гаряча, їй не страшно,— промовила Оля й радісно усміхнулася.

                                                    Завдання
      1. Виписати займенники з поданого тексту.
     2. Визначте розряди займенників за значенням:
    Того, вона, все, ній.
3. Провідміняйте дані словосполучення
    Той рік
    Її обличчя
    Вона гаряча
4. Складіть речення з поданими словосполученнями
         Вона гаряча                 Їй не страшно                 Все побіліло

Тема «Числівник»

                                      Хто кого веде додому

У дитячому садочку хлопчики-однолітки Василько і Толик. Обом по п'ять років, їхні матері працюють. Коли повертаються з роботи, заходять у дитячий садочок. Мати одягає Василька, бере його за руку й каже:
 - Ходімо, Васильку, додому.
А Толик одягається сам, бере маму за руку й каже:
 - Ходімте, мамо, додому.
 Дорогу перемело. Є тільки вузенька стежечка серед снігових заметів.
Мати Василькова йде по снігу, а син стежечкою. Бо мама веде Василька додому.
 Толик йде по снігу, а мати стежечкою. Бо Толик веде маму додому.
Минуло дванадцять років. Стали Василько й Толик сильними, стрункими, красивими юнаками.
 Якось занедужала тяжко Василькова мати.
 Того самого дня важко захворіла і Толикова мати.
 Лікар жив у сусідньому селі за кілька кілометрів. А було це взимку, дорогу засипало снігом.
Василько вийшов за ворота, глянув на сніг та й каже:
 - Хіба можна по такому снігові йти?
 Постояв трохи Василько й повернувся до хати.
 А Толик пішов глибоким снігом у сусіднє село й повернувся з лікарем.

                                              Завдання
1.     Яких з поданих числівників немає в тексті?
    Пять,сім, дванадцять, тринадцять, чимало, кілька, сто.
2.     Провідміняти подані словосполуки
     Пять років
     Обоє хлопчиків
     Кілька кілометрів
3.     Визначте синтаксичну роль числівників у поданих реченнях
     Минуло дванадцять років.
          Лікар жив у сусідньому селі за кілька кілометрів.
             Обом по п'ять років.

Тема «Прислівник»

                                         Бо я - людина

Вечоріло. Битим шляхом йшло двоє подорожніх - батько й семирічний син. Посеред шляху лежав камінь. Батько не помітив каменя, спіткнувся, забив ногу. Крекчучи, він обійшов камінь, і, взявши дитину за руку, пішов далі.
Наступного дня батько з сином йшли тією ж дорогою назад. Знову батько не помітив каменя, знову спіткнувся і забив ногу.
Третього дня батько й син пішли тією ж дорогою. До каменя було ще далеко. Батько каже синові:
- Дивись уважно, синку, треба обійти камінь. Ось і те місце, де батько спіткнувся й забив ногу.
Подорожні сповільнюють кроки, але каменя немає. Бачать, обабіч дороги сидить сивий старий дід.
- Дідусю, - запитав хлопчик, - ви не бачили тут каменя?
- Я прибрав його з дороги.
- Ви також спіткнулися й забили ногу?
- Ні, я не спіткнувся й не забив ногу.
- Чому ж ви прибрали камінь?
- Бо я - людина.
Хлопчик зупинився у задумі.
- Тату, - запитав він, - а ви хіба не людина?

                                          Завдання
1.     Виписати з поданого тексту прислівники.
2.     Визначити розряд поданих прислівників (означальні, обставинні).
         Далеко                                                        
         Назад
    Обабіч                                                         
    Далі
    Уважно                                                     
    Знову
3. Виконати синтаксичний розбір прислівника   посеред

Тема «Службові частини мови»

                 Іменинний обід (Іменини)

У Ніни велика сім'я: мати, батько, два брати, дві сестри й бабуся.
Ніна найменша: їй восьмий рік. Бабуся - найстарша: їй вісімдесят два роки. У бабусі тремтять руки. Несе ложку бабуся - ложка дрижить, крапельки падають на стіл.
Скоро у Ніни день народження. Мама сказала, що на її іменини у них буде святковий обід. На обід Ніна нехай запросить подруг.
Ось і настав цей день. Мама накриває стіл білою скатертиною. Ніна подумала: це і бабуся за стіл сяде. А в неї ж руки тремтять.
Ніна тихенько сказала мамі:
-Мамо, хай бабуся сьогодні за стіл не сідає.
- Чому? - здивувалась мама.
- В неї руки тремтять. Крапає на стіл.
Мама зблідла.
Не сказавши жодного слова, вона зняла зі столу білу скатертину і сховала її в шафу.
Довго сиділа мовчки, потім сказала:
- У нас сьогодні бабуся хвора. Тому іменинного обіду не буде. Поздоровляю тебе, Ніно, з днем народження. Моє тобі побажання: будь справжньою людиною.

                                        Завдання
1.    Виписати у три колонки сполучники, прийменники, частки.
2.    Зробити морфологічний розбір поданих слів
Й
В
Ж
   3.    Виписати слова з часткою не, пояснити їх правопис. 

0 коментарі:

Дописати коментар